Klimatsmarta skolprojekt

Ett ökat engagemang kring miljöfrågor bidrar till att eleverna får insikt i att de kan göra skillnad.

Hållbart lärande

Under sex år har ElectriCITY drivit skolprojekt. Det började i Hammarby Sjöstad, men har spridit sig till andra stadsdelar och andra kommuner. Syftet är att genom aktiviteter och projekt på skolorna bidra till att skapa medvetenhet och engagemang kring miljöfrågor hos eleverna. Projekten bidrar samtidigt till att eleverna får insikt i att de kan påverka och göra skillnad. Aktiviteterna är mycket uppskattade, både bland elever och lärare.

Varje projekt avslutas med att eleverna själva presenterar sin idé eller produkt för en jury eller en företagarpanel. Efter projektens avslutande har en utvärdering gjorts tillsammans med skolorna och vi ser en klar tendens till fördjupade kunskaper i miljö- och klimatfrågor hos de elever som genomfört projektet två gånger, först i årskurs 4 och sedan i årskurs 6.

Sammantaget har närmare 3.000 elever deltagit i ElectriCITYs aktiviteter sedan starten.

Framtidsspanarna

Uppgiften för eleverna är att ta fram nya produkter eller tjänster som kan ha en positiv påverkan på miljön och klimatet, gärna anpassade för att kunna användas lokalt.

Eleverna undersöker och utforskar olika framtidsteman och arbetar tillsammans fram innovativa lösningar på utmaningar och problem som de tror kan uppstå i framtiden.

Projektet främjar problemlösning, kritiskt tänkande och samarbete och ger eleverna möjlighet att utveckla entreprenöriella tankesätt och kompetenser.

Aktiviteten är anpassad för årskurs 4–6.

ScrapArt

ScrapART är ett projekt där eleverna får möjlighet att skapa konstverk av återvunnet material. Genom att använda sin fantasi och kreativitet omvandlar eleverna slitna och använda föremål till unika konstverk.

Projektet främjar medvetenhet om hållbarhet och återvinning samtidigt som det bidrar till att utveckla färdigheter som innovativt tänkande och förmågan att se möjligheter i det som andra kanske betraktar som skräp.

En aktivitet anpassad för elever i åk 4–6.

Energigemenskaper

Framtidens energimarknad kommer att se annorlunda ut än den vi har i dag. Energigemenskaper, där fastigheter på olika sätt delar på energiresurser, är en väg som uppmärksammats stort inom EU. I den här aktiviteten presenteras eleverna för olika vägar sätt att skapa energigemenskaper i sitt närområde.

Två pass med minst en vecka emellan där eleverna också får möjlighet att diskutera kring fördelar, nackdelar, vilka aktörer som kan ingå och slutligen konstruera sin egen energigemenskap.

Relaterade artiklar

Relaterade projekt