Skräpkonst med miljöfokus
Olle Burell, kommunfullmäktiges ordförande i Stockholm deltog i juryarbetet.
– Det är coolt att kunna skapa så mycket av skräp – och att kunna ta fram ett konstverk som är ett budskap – av kartong. Och budskapet är viktigt. Vi måste hjälpa naturen.
De 120 fjärdeklassare på Lugnets skola i Hammarby Sjöstad som ägnat fyra dagar åt projektet Scrap Art, att skapa konst av skräp, visar på många sätt i sina konstverk att frågor kring klimat och miljö engagerar dem.
– Jag är imponerad över hur mycket de kan om miljöfrågor och hur innovativa de är. De får mig att känna framtidshopp. Samtidigt ställer det krav på oss som är äldre att anstränga oss till hundra procent, säger Olle Burell, kommunfullmäktiges ordförande i Stockholm som deltog i juryarbetet.
Projektet heter Scrap Art och är en del i medborgarinitiativet ElectriCITYs skolprogram, för elever i åk 4–6. Uppdraget är att i mindre grupper göra ett konstverk – av skräp. Enda begränsningen är ytan, eleverna har en kartongbit på 60×60 cm som grund för sitt konstverk, det sätter ramarna.
Samarbete, kreativitet, fokus på miljön
Att få tag på skräp som material har inte varit något problem för eleverna på Lugnets skola. De många soprummen i Hammarby Sjöstad har varit guldgruvor för eleverna, men Det har också plockats skräp hemifrån – och från gatan. Under arbetet har Per Andersson, ElectriCITY, inspirerat och kommenterat och eleverna har också haft besök av experter som berättat om plast och sopsortering.
Det ingår inte i förutsättningarna att eleverna ska göra konstverk just om klimat och miljö. Men majoriteten av fjärdeklassarna på Lugnets skola är synbart engagerade i klimatfrågan, några har också kombinerat uppdraget med att skapa konstfulla klimatlösningar, som framtidens skräpplockare, skräpdraken Edvard och en sopsug som omvandlar mat till biogas.
Och eleverna själva har uppskattade de fyra dagarna med Scrap Art.
– Vi har lärt oss att samarbeta, fått vara kreativa och genomföra våra idéer fullt ut, var några av kommentarerna från eleverna.
Även för lärarna har det varit annorlunda dagar i skolan.
– Det är roligt med kreativa processer. Vi hade dukat fram ett smörgåsbord av material som de kunde starta med och redan första timmen var de i gång. Det har varit ren arbetsglädje och de har inte behövt så mycket stöttning, utan jag har kunnat hjälpa till med annat – som att torka färg. De har samarbetat, varit kreativa och de är engagerade i och har många tankar kring framtid och miljö som representeras i deras konstverk, säger Erik Jansson, lärare i matematik och NO på Lugnets skola.
Imponerad jury
Projektet avslutas med att eleverna presenterar sina konstverk och tankarna bakom sitt arbete först för en utomstående jury och sedan för föräldrarna.
Och juryn var imponerad.
– De har en otrolig skaparglädje, är engagerade och duktiga på att presentera sina projekt, säger Helene Eliasson, pedagog på Sjöstadskapellet.
Politikerna i stadsdelsnämnden fanns också representerade i juryn genom Anders Göransson och Magnus Palm.
– Fantastisk kreativitet. Eleverna tänker mycket kring framtiden, miljön och klimatet. Jag blir mycket stolt och lämnar med en stor känsla av hopp, men en ännu större känsla av vårt ansvar för vilken värld vi lämnar vidare till deras generation, säger Magnus Palm, Södermalms stadsdelsnämnd.
Det här är fjärde året som Lugnets skola och ElectriCITY samarbetar kring klimatprojekt.
– Det är ett roligt och kreativt projekt och det är bra för eleverna. Skolan blir en del i närsamhället och eleverna jobbar med något de uppfattar som meningsfullt. Jag önskar att vi kunde jobba mycket mer så här tematiskt, men det är inte lätt att få till, säger Tone Harridslef, rektor på Lugnets skola.
Text: Carina Näslundh
Foto: Lennart Backlund
Fakta:
För närvarande ingår tre projekt i ElectriCITYs skolprogram:
• Framtidsspanarna – Aktiviteten är anpassad för årskurs 4–6. Uppgiften är att under 1–2 veckors tid ta fram nya produkter eller tjänster som kan ha en positiv påverkan på miljön och klimatet, gärna anpassade för att kunna användas lokalt.
• Scrap Art – En aktivitet anpassad för elever i åk 4–6. Här gör eleverna konstverk – av skräp. Förutom att producera sitt konstverk ska eleverna också presentera tankarna bakom sitt arbete.
• Start Up – En aktivitet för årskurs 8–9 samt gymnasiet. Uppgiften är att eleverna ska ta fram enkla affärsplaner för produkter och tjänster med miljö/klimatinriktning. Projektperioden kan sträcka sig från en heldag till en vecka, beroende på tillgång av tid.