Projektet främjar kritiskt tänkande och samarbete och ger eleverna möjlighet att utveckla entreprenöriella tankesätt och kompetenser.

Elever tar fram klimatsmarta produkter och tjänster

 
Framtidsspanarna är ett projekt för årskus 4–6 som ger eleverna möjlighet att undersöka och utforska olika framtidsteman och jobba med problemlösning. Genom att använda sin fantasi och kreativitet kommer eleverna att arbeta tillsammans för att komma med innovativa lösningar på utmaningar och problem som de tror kan uppstå i framtiden.

Projektet främjar kritiskt tänkande och samarbete och ger eleverna möjlighet att utveckla entreprenöriella tankesätt och kompetenser.

 

51%

Projektperiod

apr 2018 - dec 2030

Projektinfo


Kategori Skola


ÅldersgruppÅrskurs 4–6


TidsåtgångUpp till två veckor

Kontaktpersoner hos ElectriCITY

Carina Näslundh

Kontakta mig

Per Andersson

Kontakta mig

UPPGIFTEN
Uppgiften för eleverna är att ta fram nya produkter eller tjänster som kan ha en positiv påverkan på miljön och klimatet, gärna anpassade för att kunna användas i lokala kommunen.

• 2–4 elever i varje grupp
• Skapa nytt eller utveckla befintligt
• Hållbara och klimatsmarta produkter eller tjänster
• Gör en skiss/prototyp/modell/samla material att bygga med
• Vilket material uppfinningen ska tillverkas av, design, färg mm?
• Vad ska produkten/tjänsten kosta? Hur ska den marknadsföras? 
• Förberedelse inför en presentation
 

PROJEKTSTART
En presentation görs av projektet, tidsåtgång ca 1 timme. I presentationen tas upp enkla konkreta vardagsexempel gällande miljön och klimatet. Lite ideér vad eleverna ska tänka på. Bilder hämtade från hemkommunen. Information om miljöfrågorna gällande hemkommunen. Exempel på olika åtgärder som kan göras för ett bättre klimat. Lite tips om uppfinnarresan och även mässtips för att bygga monter. Det är också ett bra tillfälle att involvera lokala experter inom miljö, klimat och entreprenörskap, som kan ge värdefull inblick och inspirera eleverna.

 

GENOMFÖRANDET
Under projekttiden , 1-2 korta föreläsningar/presentationer av entreprenör, företagare, innovatör som besöker eleverna under projekttiden och lyssna av och ge råd. Råden kan gälla deras produkt/tjänst och själva avslutningen. Boka gärna in någon lokal företagare som kommer och berättar om sin verksamhet, se ovan.
 

AVSLUTNING
Kan dels vara i form av en mässa, där grupperna har egna montrar och där juryn får gå runt och skapa sig en uppfattning om alla montrar. Tidsåtgång per monter: ca 5 minuter. Avslutningen kan även göras inför en sittande jury, där varje grupp får gå fram och presentera sina bidrag. Tidsåtgång: 5 minuter per grupp. Inför avslutningen skaffa priser som de lokala företagen gärna bidrar med. Ta gärna fram ett litet pris som alla deltagare får.
 

PRESENTATION
Inför jury eller som entreprenörsmässa
Ta fram ett diplom som skolan eller gruppen gemensamt får.

Toppenprojekt och
framtidstro!

Bland idéerna fanns skräpsamlande robotar, plastsamlande vattenfarkoster (som inte samlar upp fiskar), växthus av återvunnet glas på tak i innerstan, aktivitetscenter inklusive boende och jobbmöjligheter för hemlösa, parkeringshus med solcellstak för direktladdning av bilar, foodtruck som gör måltider av mataffärernas matsvinn, självgående robotar som distribuerar vatten, böcker mm i afrikanska länder etc etc.

Ja ni hör, på tre dagar har eleverna tänkt ut, konstruerat och konceptualiserat dessa och ytterligare ca 20 fantastiska idéer!

– Kalle Enström, rektor Södermalmsskolan

Exempel på tidsåtgång

Här intill finns ett exempel på schema från Södermalmsskolan i Stockholm när deras femteklassare genomförde Framtidsspanarna.

Relaterade artiklar

Relaterade projekt