Filmen ovan är en del av en presentation gjord av en grupp elever på Lugnets skola.

Engagemanget för miljön, de globala målen och ett hållbart samhälle är imponerande när sjätteklassarna på Sjöstadsskolan i Hammarby Sjöstad presenterar sina klimatsmarta uppfinningar. Eleverna har jobbat med att ta fram miljösmarta produkter och finslipat på sina utställningsskärmar och presentationer. Och det är en imponerad jury som tar del av elevernas innovationer.

– Det är fantastiskt att se vilken kreativitet och vilket engagemang som finns bland ungdomarna. I år är första gången vi gör den här satsningen på Sjöstadsskolan, men vi har genomfört den i samverkan med Lugnets skola i några år nu och det har resulterat i massor av bra idéer och uppfinningar som alla kan bidra till en bättre miljö, säger Per Andersson, ElectriCITY, som driver projektet Framtidsspanarna.

Eleverna presenterar sina innovationer både i form av mässmontrar och muntliga presentationer där de dels beskriver vilket problem de har löst, hur lösningen ser ut, vilken den tilltänkta målgruppen är, hur produktionen kan ske på ett hållbart sätt och vilka av FN:s globala mål som deras uppfinning är anpassad till. Och det är många klimatsmarta uppfinningar som presenteras. Solcellsdrivna elbåtsladdare, återanvändningsbara förpackningar, cyklar som producerar sin egen el, koldioxidfria transportlösningar för gods, hållbara fiskenät, smarta maskiner för mjölkförsäljning med återanvändbara flaskor, städrobotar för utomhusmiljö, och mycket mer.

Problemlösning på riktigt
Louise Nettelbladt, lärare på Lugnets skola är imponerad över vad eleverna har åstadkommit.
– Den största vinsten är att eleverna får arbeta med problemlösning utifrån en tydlig struktur och med ett tidsschema. De har levererat otroligt kreativa projekt på kort tid och jag har sett hur deras självförtroende har växt med uppgiften.

Är det något som har överraskat dig?
– Att alla hann klart i tid och att de arbetade så fokuserat under den tid projektet höll på. Alla elever kom i gång relativt snabbt och jag tror att det handlade om att de utgick från strukturen med att identifiera problem och sen titta på lösningen. Och vi har haft så kul under processens gång, säger Louise Nettelbladt.

Hållbara projekt
Totalt är det cirka 350 elever i årskurs 6, på Sjöstadsskolan och Lugnets skola, som under läsåret deltagit i Framtidsspanarna och systerprojektet ScrapArt, där elever i årskurs 4 producerat konst av skräp.

– Under våren kommer vi också att arrangera Framtidsspanarna i Enköping på Kunskapsskolan i samarbete med Enköpings kommun, det ser vi verkligen fram emot, säger Per Andersson

Projekt Framtidsspanarna är anpassat för årskurs 4–6. Uppgiften för eleverna är att under två veckors tid ta fram nya produkter eller tjänster som kan ha en positiv påverkan på miljön och klimatet, gärna anpassade för att kunna användas i Hammarby Sjöstad. I projektet ingår också spännande föreläsningar.

Projektet ScrapArt – Här gör eleverna konstverk – av skräp. En vecka har eleverna till förfogande för projektet och förutom att producera sitt konstverk ska eleverna också presentera tankarna bakom sitt arbete.

Läs mer om ScrapArtprojektet