90 procent av Sjöstans BRF:er har laddplats för elbilar

Nio av tio bostadsrättsföreningar i Hammarby Sjöstad har parkeringsplatser med laddning för el- och hybridbilar. Det visar en undersökning som ElectriCITY Innovation genomfört tillsammans med Sjöstadsföreningen.

– Det är glädjande siffror som visar att Sjöstaden är en mycket laddningstät stadsdel. Bra för miljön och – i förlängningen – bra för plånboken eftersom det oftast är billigare att äga och köra elbil jämfört med bensin- och dieselbilar, säger Sten Bergman på ElectriCITY Innovation.

Enkäten, som skickades ut via Sjöstadsföreningens adressregister, besvarades av 32 bostadsrättsföreningar. Två av föreningarna har inga parkeringsplatser överhuvudtaget, tre har inte installerat några laddningsutrustningar medan hela 27 föreningar har laddplatser för el- och hybridbilar. Den första installationen genomfördes redan år 2015 av bostadsrättsföreningen Sjöstaden 1, medan de flesta inmonteringarna gjorts de senaste två åren.

De tillfrågade föreningarna förfogar totalt över 1822 parkeringsplatser, de allra flesta finns i garage. 332 av platserna har laddningsutrustning och av dessa nyttjas drygt 70 procent.

En slutsats man kan dra av undersökningen är att det finns förhållandevis mycket el- och hybridbilar i Hammarby Sjöstad, cirka 13 procent jämfört med ett riksgenomsnitt på 4 procent.

Enkätsvaren visar också att prismodellen för laddplatserna ser lite olika ut. De flesta föreningarna tar betalt för parkeringsplatsen plus ett fast tillägg för elen, medan några  väljer att ta ut en rörlig kostnad för förbrukad el. Ungefär hälften av alla laddplatser är utrustade med någon form av effektreglering eller laddstyrning.

De senaste åren har ElectriCITY Innovation hjälpt ett flertal bostadsrättsföreningar att installera laddplatser,  bland annat genom gemensamma upphandlingar av utrustning och installationer. Det har generellt sett gett lägre priser och kvalitetssäkrat installationerna.

– Enkätsvaren täcker inte in alla bostadsrättsföreningar i Sjöstan vilket betyder att antalet laddplatser är mycket högre, troligtvis ett par hundra till. Men det räcker ändå inte. Att minska andelen fossilbilar i Hammarby Sjöstad är ett viktigt bidrag för att vi ska nå vårt mål om att bli en klimatneutral stadsdel till år 2030, kommenterar Sten Bergman sifforna.

I undersökningen ställdes också några frågor kring lokala bilpooler. Intresset för att dela bil är dock svagt. Ingen av bostadsrättsföreningarna har någon form av bilpool, det vill säga att det finns en eller flera uthyrningsbilar inom föreningen som enbart de boende har tillgång till. Ett visst intresse verkar emellertid finnas, flera svarar att de gärna vill ta del av andra föreningarnas erfarenhet när det gäller lokala bilpooler.