I snart 15 år har Marcus Lind och Bjørk Innovation arbetat i samverkan med kommuner i Sverige och Norge och utvecklat ett program för hållbar samhälls- och näringslivsutveckling med målet att skapa bättre tjänster för medborgarna, nå de globala målen, minska kostnader och skapa nya gröna jobb. Hela tiden i samverkan mellan offentlig förvaltning, akademi, lokala företag och invånare.
På ”Medborgare som drivkraft i omställningen” kommer Marcus Lind att fokusera på medborgarnas roll i förändrings och innovationsarbetet.
Hur engagerar och involverar ni medborgare?
– Vi jobbar med innovation, digitalisering, AI och samhandling som verktyg för att möta hållbarhetsutmaningar i små och medelstora kommuner. Då är det helt avgörande att involvera medborgarna och det lokala näringslivet tidigt så att vi är överens om vilka insatser som bör prioriteras. När vi börjar med ett blankt papper får alla möjlighet att göra sin röst hörd på samma villkor. Vi använder EU:s Missions-metodik som innebär att sätta upp mål som ingen enskild aktör klarar av att uppnå på egen hand. Då blir alla mer motiverade att samhandla och vi kan enklare mobilisera lokalsamhällets resurser i en gemensam riktning.
Hur får ni fart på arbetet med att skapa praktiska projekt?
– Den första idéinsamlingen gör vi på en fysisk kick-off för programmet. Vi har en operativ programgrupp med deltagare från kommunen, det lokala näringslivet, akademin och medborgare som prioriterar vilka projekt vi ska börja med baserat på idéinsamlingen. Programgruppen utser projektägare som i sin tur utser projektledare och partners i innovationsprojekten. Sedan är kruxet att trycka på startknappen, att komma igång och att börja implementera idéerna så att de blir innovationer som skapar nytta för invånarna samtidigt som de bidrar till att möta de prioriterade hållbarhetsutmaningarna.
Hur skiljer ni på interna processer och tjänster för medborgare?
– Vi brukar alltid börja med att fråga den mest grundläggande frågan: vem är till för vem? Det är lätt att vi fastnar i våra egna interna processer och verksamheter och ibland kan vi glömma att syftet för en kommun är att skapa bästa möjliga liv för invånarna för varje skattekrona de bidragit med. Vi säger alltid att det är kommunen som sitter i förarsätet men att det är medborgarnas behov som ska vara i centrum för samhällsutvecklingen.