fbpx
Aktuellt |

Forskning med verklig förankring: AI som tjänar både klimat och människor

Oleksii Pasichnyi, forskare på KTH.

 

Hur utvecklar vi AI som verkligen möter samhällets behov – utan att förenkla eller ersätta det mänskliga? I DigiCityClimate har  forskare från KTH arbetat med att ta fram en AI-baserad chattbot för energi- och klimatrådgivning. Målet är att tekniken ska stödja människor, inte ersätta dem, och göra det lättare för både invånare och städer att fatta hållbara beslut.

Oleksii Pasichnyi, forskare på KTH har varit delaktig i arbetet med Spara, en AI-driven chattbot som utvecklats för att stödja energi- och klimatrådgivning. Ambitionen är att göra kunskap mer tillgänglig för invånare – men också att skapa ett verktyg som staden kan använda för att lyssna på sina medborgare.

– Vi ser chattboten som en tvåvägskanal. Den kan ge råd, men också samla in information. Den kan vägleda människor mot mer hållbara val – och hjälpa dem ta nästa steg, till exempel kontakta en rådgivare. Det gör den till ett kraftfullt verktyg, säger Oleksii Pasichnyi.

 

Tekniken är inte neutral
Ett viktigt perspektiv i projektet har varit reflektion och kritiskt tänkande, både i forskningen och i utbildningen av KTH:s studenter.

– Vi tar in det här i undervisningen. Det är viktigt att våra studenter förstår att teknik inte är svart eller vitt. Man måste fundera över vilka verktyg man använder, och varför.

Samtidigt som AI kan skapa stora möjligheter, betonas vikten av att inte ersätta människors kompetens eller förbise sociala konsekvenser. I DigiCityClimate har forskarna därför arbetat nära samhällets aktörer som bostadsrättsföreningar och Stockholms stad.

– Ofta vet våra samarbetspartner mer om problemen än vi. Då måste vi hitta ett gemensamt språk, så att vi verkligen utvecklar rätt lösning. Det är inte alltid enkelt, men det är nödvändigt.

 

Lärandet finns i processen
Även om målet är en fungerande produkt, är vägen dit minst lika viktig.

– Det mest värdefulla är inte alltid slutresultatet, utan vad vi lär oss på vägen. Vi måste våga titta på det som andra kanske inte hinner utforska och låta lärdomarna från processen forma framtida forskning.

Samarbetet med Stockholms stads energi- och klimatrådgivning, liksom nya kopplingar till undervisning i klimatfrågor genom Climate Action Center, är exempel på hur arbetet redan fått spin-off-effekter.

 

Från testbädd till nationell nytta
Chattboten ska nu testas i Hammarby Sjöstad och även användas i klimat- och energirådgivningen i Stockholm. Nästa steg är att skala upp lösningen.

– Vi utvecklar mot nationella data, så att tekniken kan spridas i hela Sverige. Digitalisering ger möjlighet till snabb uppskalning, men då behöver vi också förstå hur man kommunicerar modeller och resultat på ett sätt som människor faktiskt kan ta till sig, säger Oleksii Pasichnyi.

Med det synsättet blir chattboten inte bara ett IT-projekt utan också ett sätt att utveckla nya former för kommunikation, delaktighet och lärande i omställningen mot ett mer hållbart samhälle.

Vill du läsa mer om Chattboten Spara och mer konkret hur den fungerar?
Läs också intervjun med Hossein Shahrokni, forskare på KTH: AI-agenten Spara – ett stöd för klimatsmarta beslut

 

Oleksii Pasichnyi, forskare på KTH, intervjuas av Emelie Smedslund.