Stefan Sjöstrand, vd och Fanny Sjödin, hållbarhetschef på Skistar, presenterade projektet med en fossilfri skidanläggning i Hammarbybacken.

Hammarbybacken är platsen för ett unikt pilotprojekt där hela anläggningen nu drivs helt utan fossila bränslen. En demonstrationsplattform för hur framtidens skidanläggningar kan fungera och världens första fossilfria skidanläggning, enligt Skistar. Från slutet av januari är fordonsflottan till 100 procent elektrifierad, allt från pistmaskin till snöskotrar drivs av förnybar energi.

– Det handlar om att testa, försöka, misslyckas och lära. Det är då man kommer vidare med omställningen, sa Stefan Sjöstrand, Skistars vd, när pilotprojektet presenterades vid en pressträff i Hammarbybacken.

Skistar, som förutom Hammarbybacken, också driver skidanläggningar i Sälen, Åre, Vemdalen, Trysil och Hemsedal har ett ambitiöst klimatprogram. Det övergripande klimatmålet är att vara helt klimatneutrala i driften av sina fjällanläggningar till 2030 och att minska sina totala utsläpp med minst 50 procent jämfört med 2020/2021.

De kunskaper och erfarenheter som man skaffar sig i Hammarbybacken kommer att ha betydelse inte bara för Skistar som bolag utan för hela branschen utifrån ett internationellt perspektiv, menar Stefan Sjöstrand.

– Det här markerar inledningen mot en beteendeförändring, och vår förhoppning är att det kommer att fungera som en katalysator för andra företag, oavsett bransch, att våga utforska och aktivt driva initiativ för att främja omställningen för klimatet.

Och det är många komponenter som ska fungera tillsammans för att klimatmålen ska nås. En viktig faktor är till exempel att kunna använda elektrifierade arbetsmaskiner och det är inte lika lätt att hitta en pistmaskin som går på el som det är att köpa en elbil.

– Vi har utmanat våra pistmaskinsleverantörer och nu har vi kommit en bra bit framåt. Vi började ganska tidigt att beställa serieproducerade elskotrar och vill gärna vara med och utveckla en som passar oss. Att lära av varandra och utveckla saker tillsammans är en väg framåt, sa Stefan Sjöstrand.

Samverkan i fokus
Att göra stora klimatomställningar kräver samverkan och Stockholms stad välkomnar Skistars initiativ.

– Stockholm ska vara världsledande i att minska sina utsläpp. Vi ska vara klimatpositiva år 2030 och fossilbränslefria år 2040. För att nå dit behöver alla goda krafter samlas. sa Karin Wanngård (S), finansborgarråd i Stockholms stad, som också passade på att tacka alla inblandade i pilotprojektet.

– Det är när politiken vågar fatta modiga beslut tillsammans med modiga företag som vill ställa om som vi kan göra skillnad på riktigt. Det är därför välkommet att Hammarbybacken används som testarena för klimatsmarta lösningar.. När man pratar om klimat så kan man låta som en dysterkvist. Men det här är ett positivt besked. Som också visar på att det går att ställa om.

Niklas Wahlberg från Volvo Group, som bidrar med både maskiner och laddningsutrustning till Hammarbybacken, poängterade också att det kräver samarbete för att lyckas med omställningen.

– Det vi har lärt oss på den här elektrifieringsresan är att det är bara om man jobbar ihop ett antal parter som man kan lösa det. Det är en utmaning som också innefattar beteendeförändringar och nya sätt att tänka.

Han påpekade också att Volvo och andra redan är i gång med att utveckla produkter för laddinfrastruktur men att det även handlar om att påverka både nationellt och på EU-plan.

– Vi måste komma till att produkter och infrastruktur går rimligt i takt för att det ska fungera. Sedan måste det ju finnas el i laddarna, så även energisystemen är viktiga. Där behöver vi tänka mer på decentraliserade energilösningar för produktion och lagring. Det är en spännande utveckling, sa Niklas Wahlberg.

Framtidsvisioner
I Skistars framtidsvisioner för projektet i Hammarbybacken finns både solpaneler och vindkraft med som möjligheter för egen elproduktion, men i dagsläget är det Vattenfall som levererar fossilfri el till anläggningen.

– Vi på Skistar har som mål att växa sex procent per år samtidigt som vi ska minska vårt klimatavtryck med 1,5 procent varje år. Det är en utmaning hur man balanserar det och då behövs den här typen av satsningar som vi nu gör i Hammarbybacken. Nästa steg är att skala upp detta för våra större skidanläggningar, sa Skistars vd Stefan Sjöstrand.

Skistar som driver skidanläggningen i Hammarbybacken har ambitiösa klimatmål där flera olika energikällor ingår i mixen.

Text: Carina Näslundh
Foto: Lennart Backlund

Fakta:
Fordonsflottan i projektet består av:
• Två Taiga Motors Nomad (elektrisk snöskoter)
• En Prinoth E motion Husky (elektrisk pistmaskin)
• En Volvo L25 Electric (elektrisk hjullastare)
• En VW ID cargo (elfordon)
• En Polaris Ranger EV (elektrisk fyrhjuling)

Laddning på plats sker via en Power Unit, PU500. Detta är ett Battery Energy Storage System, BESS, som består av sex andralivs batteripack, vilket motsvarar 235 kWh. Laddlösningen tillhandahålls av Volvo Energy och Volvo Construction Equipment. Servicegivare för Volvos produkter är Swecon Anläggningsmaskiner AB.
För att möjliggöra pilotprojektet har nytt elavtal tecknats för all drift: 100 % förnybar el och vatten (Vattenfall och Ellevio)